To write well, express yourself like the common people, but think like a wise man. - Aristotle

Problematika (ne)dostopnosti veganske prehrane v izobraževalnih ustanovah

Problematika (ne)dostopnosti veganske prehrane v izobraževalnih ustanovah

Uvod

Pravica do veganskega načina življenja je priznana s strani Sveta Evrope. Slednji je kot vodilna organizacija za spoštovanje človekovih pravic veganstvo potrdil kot resno in pomembno prepričanje. V okviru prava Evropske unije pa uživa zaščiten pravni status kot neversko osebno prepričanje v okviru človekove pravice varstva pred diskriminacijo iz 21. člena Listine Evropske Unije o temeljnih pravicah.1

Veganstvo je neversko osebno prepričanje, ki ne zajema zgolj prehranjevalnih navad, temveč predstavlja specifičen način življenja posameznika v smeri izogibanja vseh oblik izkoriščanja živali, vključno z izkoriščanjem živali za oblačila, kozmetiko in druge predmete za vsakdanjo rabo. Na pravnem področju tako veganstvo zagovarja tudi filozofijo, da bi živalim morala biti priznana pravica do življenja, kar je Državni zbor v omejenni obliki vnesel v slovensko zakonodajo v letu 2020 z dopolnitvijo Stvarnopravnega zakonika, ki sedaj živali opredeljuje kot čuteča živa bitja in ne več kot stvari.2

Zanimanje za veganski način življenja in predvsem vegansko prehrano se v zadnjih letih povečuje zaradi okoljevarstvenih razlogov. Organizacija združenih narodov za prehrano in kmetijstvo navaja, da meso in mlečni izdelki (živina na kmetijah) predstavljajo kar 14,5% vseh antropogenih emisij toplogrednih plinov.3 V okviru znanstvene raziskave, objavljene v reviji Proceedings of National Academy of Sciences, v kateri so znanstveniki ocenili učinke rastlinske prehrane na zdravje in okolje v večjih svetovnih regijah, je glavni avtor dr. Marco Springmann, ki je del raziskovalne organizacije Oxford Martin School, ugotovil, da je sedanji živilski sistem odgovoren za več kot četrtino vseh emisij toplogrednih plinov in predstavlja glavno gonilo podnebnih sprememb, zaradi česar bi se s sprejetjem globalnih veganskih prehranskih smernic emisije zmanjšale za 70%.4

Pravna ureditev Sveta Evrope

Svet Evrope, vodilna organizacija za spoštovanje človekovih pravic, je veganstvo potrdil kot pomembno in koherentno prepričanje.

V primeru Jakóbski proti Poljski je Evropsko sodišče za človekove pravice v letu 2011 ugodilo pritožbi Jakóbskega, ker mu v poljskem zaporu zaradi njegovih iz budizma izhajajočih prepričanj niso zagotovili brezmesne prehrane. Evropsko sodišče za človekove pravice je ugotovilo kršitev 9. člena Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic, ki ureja svobodo mišljenja, vesti in vere.5

Dodatni protokol h Konvenciji o varstvu človekovih pravic in svoboščin v svojem 2. členu (Pravica do izobraževanja) navaja, da nikomur ne sme biti odvzeta pravica do izobraževanja. Pri izvajanju nalog, povezanih z vzgojo in izobraževanjem, mora država spoštovati pravico staršev, da zagotovijo svojim otrokom takšno vzgojo in izobraževanje, ki sta v skladu z njihovim verskim in filozofskim prepričanjem.6

Tudi Konvencija o otrokovih pravicah, ki jo je sprejela Generalna skupščina združenih narodov, v svojem 14. členu zavezuje države pogodbenice, da spoštujejo otrokovo pravico do svobode misli, vesti in veroizpovedi.7 Vendar pa v povezavi z veganstvom to še ni bilo predmet odločanja. 

Pravna ureditev v Sloveniji

Ustava Republike Slovenije (v nadaljevanju: Ustava) pravico do svobode vesti ureja v 41. členu, ki določa: 

»Izpovedovanje vere in drugih opredelitev v zasebnem in javnem življenju je svobodno.

Nihče se ni dolžan opredeliti glede svojega verskega ali drugega prepričanja.

Starši imajo pravico, da v skladu s svojim prepričanjem zagotavljajo svojim otrokom versko in moralno vzgojo. 

Usmerjanje otrok glede verske in moralne vzgoje mora biti v skladu z otrokovo starostjo in zrelostjo ter z njegovo svobodo vesti, verske in druge opredelitve ali prepričanja.«8

Skladno z 41. členom Ustave posamezniki kot temeljno človekovo pravico uživajo popolno svobodo pri lastnih verovanjih in prepričanjih, pri čemer svoboda vesti enakopravno varuje verska in neverska prepričanja. To pomeni, da morajo država in državni organi, ki predstavljajo njen podaljšek (šole, zdravstvene ustanove, zapori), posamezniku zagotoviti svobodo vesti ter sprejemati nujne ukrepe za dosego učinkovitosti in spoštovanja te pravice posameznika v družbenem življenju.9 Omenjena pravica je zajeta tudi s 14. členom Ustave, ki zagotavlja enakost pred zakonom, med drugim tudi za politična in druga prepričanja, kamor spada tudi veganstvo.

Šolsko prehrano v Sloveniji ureja Zakon o šolski prehrani v povezavi z Zakonom o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev. Šola je v dneh, ko poteka pouk, dolžna organizirati malico za vse učence oziroma dijake, ki se nanjo prijavijo. Kot dodatno ponudbo lahko šola organizira tudi zajtrk, kosilo in popoldansko malico. Cena malice se v vsakem šolskem letu spreminja; v šolskem letu 2020/2021 za učenca znaša 0,80 € dnevno, za dijaka pa 2,42 € dnevno. Enako določbo vsebuje tudi 57. člen Zakona o osnovni šoli, ki določa, da osnovna šola za vse učence organizira en obrok dnevno.10

Šole ne smejo diskriminirati otrok, ki si veganske prehrane želijo, oziroma staršev, ki to želijo za svoje otroke, saj velja prepoved diskriminacije tudi na podlagi zaščitenih prepričanj, med katere spadajo tudi neverska prepričanja. Posledično nezakonito postavljanje veganov v neenak položaj pomeni diskriminacijo. Država lahko omeji prepričanja le, če je to predpisano z zakonom in je nujno za zaščito varnosti, reda, zdravja, družbene morale ali temeljnih pravic drugih. Taka omejitev mora biti sorazmerna, kar pomeni, da v pravico do svobode vesti ne posega bolj, kot je to nujno za dosego legitimnega cilja.11

Tudi dr. Andraž Teršek v svoji kolumni Pravica do veganske prehrane navaja: »Starši, kot avtonomne odrasle osebe in kot skrbniki svojih otrok, imajo nedvomno pravico do izbire prehrane zanje in za njihove otroke, ki se šolajo. Seveda je tudi ta pravica neabsolutna in omejena.«12 Dr. Teršek v nadaljevanju piše, da bi javna oblast (tudi javne vzgojne in izobraževalne ustanove) smela posamezniku omejiti zadevno pravico, vendar zgolj če bi lahko stvarno utemeljeno in dokazano zatrjevala nedvomno škodljivost, torej celostno škodljivost določene vrste prehrane. Navaja, da za takšen sklep o škodljivosti v primeru veganstva v strokovni literaturi in medicinskih praksah ni najti kategoričnega in neizpodbitnega dokaza oziroma splošno sprejete trditve. Nasprotno, v literaturi in medicinski stroki je vse več primerov pritrjevanja pozitivnim učinkom veganske prehrane.13

Predlog vladi RS s strani zagovornikov veganske prehrane

Ker veganska prehrana v Slovenskih izobraževalnih ustanovah še ni dostopna, se je Slovensko vegansko društvo leta 2019 skupaj z Društvom za osvoboditev živali in njihove pravice ter številnimi starši odločilo za predlog vladi glede uvedbe možnosti veganskega obroka v vzgojno-izobraževalnih ustanovah.14

Odzvali sta se Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport ter Ministrstvo za zdravje, ki sta poziv komentirali in navedli, da se šole soočajo s problemi in omejitvami na finančnem, logističnem in organizacijskem nivoju. Po mnenju omenjenih ministerstev je treba upoštevati, da se priprava in ponudba obrokov izvaja v šolskih kuhinjah in jedilnicah, ki so bile pretežno zgrajene v času, ko večji del navedene problematike še ni bil aktualen, ter opozarjajo tudi, da so šole dolžne zagotoviti zgolj medicinsko indicirane diete. V zvezi s tem pojasnjujejo, da so nekatere diete zahtevne in da šole težko zagotovijo nabavo živil, saj to terja dodaten čas, poleg tega pa so tovrstna živila včasih težko dostopna.15

Ministrstvo za zdravje je za strokovno mnenje zaprosilo tudi Razširjen strokovni kolegij za pediatrijo (v nadaljevanju: RSK), ki je na temo veganstva odgovoril večkrat; na svoji 1. redni seji, dne 15. 4. 2015, je sprejel sklep, da se glede na navedbe podrobnejših opisov posameznih hranil ter zdravstvene posledice pomanjkanj ne strinja z vegansko prehrano pri otrocih, mladostnikih in mladostnicah ter ne podpira njene uvedbe v vrtcih in šolah. Ministrstvo za zdravje je dne 23. 5. 2019 ponovno zaprosilo RSK za stališče v zvezi z uvedbo veganske prehrane v vzgojno-izobraževalnih zavodih, ki je ministrstvo obvestil, da se bo problematike lotil prednostno, da pa bo zaradi izjemno kompleksne problematike za oblikovanje stališča potreben daljši čas.16 V času pisanja do tega podatka še ni mogoče dostopati.

Ministrstvo za izobraževanje znanost in šport navaja, da se najbolj boji kolapsa posameznih šolskih kuhinj. Meni, da je uvedba dodatnega menija kompleksna in terja premislek o spremembi celotnega sistema šolske prehrane. Ob tem poudarja, da nalaganje dodatnih obveznosti šolam ni ustrezna rešitev, saj je njihova osnovna skrb ohranitev sistema.17 

Veganska prehrana v praksi drugod

Za razliko od Slovenije je veganska prehrana znotraj Evropske unije dostopna v izobraževalnih ustanovah na Portugalskem in v Italiji. Na Portugalskem so leta 2017 sprejeli zakon, ki javnim jedilnicam predpisuje obveznost nudenja vsaj enega striktnega veganskega obroka dnevno (ne zgolj v šolah, ampak tudi v bolnišnicah, zaporih, javnih zavodih). Oblasti pričakujejo, da bo to imelo pozitiven vpliv na zdravje prebivalcev, na dolgi rok pa tudi na živali in okolje.18 Tudi v Italiji, po novi odločitvi Ministrstva za zdravje, starši za zagotovitev veganske prehrane v šoli ne potrebujejo zdravniških potrdil, vendar lahko zanjo zgolj zaprosijo, izobraževalna ustanova pa jim jo mora zagotoviti.19

Zaključek

Veganska prehrana je okolju prijazen, trajnostni način prehranjevanja, hkrati pa družbo opozarja na empatijo do živih bitij.20 Tovrstna prehrana je primerna tudi za nevegane (ki se jim lahko dodatno nudi neveganske priloge), za verske zapovedi, kot so košer, halal in drugo, ter za otroke z alergijami (alergija na mlečne izdelke, jajca). 

V današnjih časih je veganska prehrana v Sloveniji dobro dostopna. Šole bi se lahko bolje povezale z lokalnimi pridelovalci zelenjave in sadja ter tako ne bi bilo težav pri zagotavljanju rastlinske prehrane. Poleg tega ne smemo pozabiti, da je Slovenija nad evropskim povprečjem kvadrature trgovskih centrov na prebivalca,21 zato bi težko rekli, da je dostop do izdelkov zahteven, saj je veganske izdelke moč dobiti v vseh večjih trgovskih centrih, v zadnjem času pa tudi v številnih manjših. 

Tudi razlog, da so šolske kuhinje stare in da se država boji kolapsa sistema, kaže na to, da je zdravje otrok na drugem mestu. Številne aktualne raziskave so pokazale, da veganska hrana dobro vpliva na zdravje otrok in celo pripomore k zmanjšanju številnih bolezni. V kolikor bi Slovenija naredila korak v smeri dostopnosti veganske prehrane tistim, ki si jo želijo, bi bil to hkrati tudi korak bližje trajnostnim ciljem in varstvu okolja.

Opombe

1 Slovensko vegansko društvo, društvo za osvoboditev živali in njihove pravice, Pravica do veganskega obroka v vzgojno izobraževalnih ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/fileadmin/dokumenti/predlogi/21645/21645_02.pdf, str.1. 

2 Ministrstvo za pravosodje, Živali so opredeljene kot čuteča živa bitja in ne več kot stvari, URL:
https://www.gov.si/novice/2020-03-05-zivali-so-opredeljene-kot-cuteca-ziva-bitja-in-ne-vec-kot-stvari/.

3 Food and Agriculture Organization of the United Nations, Key facts and findings, URL:  http://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/.

4 Springmann, Charles, Godfray, Rayner, Scarborough, Analysis and valuation of the health and climate change cobenefits of dietary change, URL: https://www.pnas.org/content/early/2016/03/16/1523119113.full.

5 Sodba ESČP Jakobski proti Poljski, 7. 3. 2011, št. 18429/06.

6  2. člen Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic. 

7 14. člen Konvencije o otrokovih pravicah. 

8 Ustava RS.

9 Slovensko vegansko društvo, društvo za osvoboditev živali in njihove pravice, Pravica do veganskega obroka v vzgojno izobraževalnih ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/fileadmin/dokumenti/predlogi/21645/21645_02.pdf, str.2. 

10 Zakon o osnovi šoli, Ur. l. RS, 81/2006. 

11 Prav tam.

12 Teršek, Pravica do veganske prehrane, URL:http://edus.iusinfo.si/DnevneVsebine/Kolumna.aspx?id=235127.

13 Prav tam. 

14 Predlagam.vladi.si, Možnost veganskega obroka v vzgojno izobraževalnih-ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/predlog/10115/?fbclid=IwAR2MfuJZqRAq0yRT2ZzcwBagsW4ob8RYgMqJ6o_2J1n3BehW0_tYW2sRJ5I.

15 Prav tam. 

16 Prav tam. 

17 Prav tam. 

18  Collins, Portugal implements vegan law - is Britain next? URL: https://www.allaboutlaw.co.uk/commercial-awareness/news/portugal-implements-vegan-law-is-britain-next

19 Italijansko Ministrsvo za zdravje, Linee di indirizzo nazionale per la ristorazione scolastica (2010), URL:http://www.salute.gov.it/portale/temi/p2_6.jsp?lingua=italiano&id=1648&area=nutrizione&menu=ristorazione&fbclid=IwAR2yfaZ231qN9IqronQc1ty5OZqiO2GCORzqDGVxKdXXb6-gbFQt9iXq40M, str. 22. 

20 Slovensko vegansko društvo, društvo za osvoboditev živali in njihove pravice, Pravica do veganskega obroka v vzgojno izobraževalnih ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/fileadmin/dokumenti/predlogi/21645/21645_02.pdf, str. 2. 

21 Bizovičar, S kvadraturo trgovskih središč smo nad povprečjem EU, URL:  https://old.delo.si/gospodarstvo/posel/s-kvadraturo-trgovskih-sredisc-smo-nad-povprecjem-eu.html

Viri in literatura
Bizovičar Milka, S kvadraturo trgovskih središč smo nad povprečjem EU, URL: https://old.delo.si/gospodarstvo/posel/s-kvadraturo-trgovskih-sredisc-smo-nad-povprecjem-eu.html (11. januar 2021).

Food and Agriculture Organization of the United Nations: Key facts and findings, URL: http://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/ (11. januar 2021). 

Italijansko Ministrstvo za zdravje: Linee di indirizzo nazionale per la ristorazione scolastica Rim (11. januar 2021).

Ministrstvo za pravosodje: Živali so opredeljene kot čuteča živa bitja in ne več kot stvari, URL: https://www.gov.si/novice/2020-03-05-zivali-so-opredeljene-kot-cuteca-ziva-bitja-in-ne-vec-kot-stvari/ (11. januar 2021).

Predlagam.vladi.si: Možnost veganskega obroka v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/predlog/10115/?fbclid=IwAR2MfuJZqRAq0yRT2ZzcwBagsW4ob8RYgMqJ6o_2J1n3BehW0_tYW2sRJ5I (11. januar 2021)

Slovensko vegansko društvo, društvo za osvoboditev živali in njihove pravice: Pravica do veganskega obroka v vzgojno izobraževalnih ustanovah, URL: https://predlagam.vladi.si/fileadmin/dokumenti/predlogi/21645/21645_02.pdf (11. januar 2021).

Slovensko vegansko društvo, društvo za osvoboditev živali in njihove pravice: Veganski jedilnik je zdravstveno ustrezen za vzgojno izobraževalne ustanove, URL: https://predlagam.vladi.si/fileadmin/dokumenti/predlogi/21645/21645_03.pdf (11. januar 2021).

Springmann, Marco; Godfray, Charles; Rayner, Mike; Scarborough, Peter: Analysis and valuation of the health and climate change cobenefits of dietary change, URL: https://www.pnas.org/content/pnas/early/2016/03/16/1523119113.full.pdf (11. januar 2021).

Teršek, Andraž: Pravica do veganske prehrane, URL: http://edus.iusinfo.si/DnevneVsebine/Kolumna.aspx?id=235127 (11. januar 2021).

Ustavnopravni pogled na obvezno cepljenje

Ustavnopravni pogled na obvezno cepljenje

Planet Plastika

Planet Plastika